Bil

Effektive justeringer i Audis bestseller

Audis A4-model er klar med en stribe justeringer. Vigtigst er nyt styretøj og opdaterede motorer. Designet er kun nænsomt opdateret med småændringer
16. marts 2012, 12.51

Cascais Audi hader ordet »ansigtsløftning«. Det er forståeligt, for betegnelsen giver øjeblikkeligt billeder på den indre skærm af mænd og kvinder, der ved hjælp af kirurgi forsøger at flygte fra den ældningsproces, der ubønhørligt rammer alt og alle.

Når det gælder Audi A4, er der sådan set heller ingen grund til at ændre for meget på det visuelle, for bilen hviler trygt og stilsikkert i sit oprindelige formsprog, der stod lysende klart, da bilen blev introduceret for fire år siden.

Men i mellemtiden er søskendeflokken fornyet med blandt andre A6 og A8, og små detaljer fra disse, kan nu genkendes i den nye version af A4.

Der er tale om små finjusteringer af fronten, der nu ser fladere ud med en stødfanger med større luftindtag. Fra siden opleves tyskernes vigtigste bil som lidt mere glat og flydende, men totalt set kan nuværende A4-ejere sove trygt i forvisning om, at deres nuværende køretøj ikke pludselig ligner den »gamle« model.

Nok så markant: A4s LED-kørelys ændrer fuldstændig stil. De dannede skole, da de kom frem for knap fire år siden, og mange har valgt dette ekstraudstyr, der gør bilen særdeles genkendelig. Men design-featuren er også af nogle beskyldt for at ligne en juletræskæde lidt for meget. De nye kørelyslygter er helt anderledes med en dobbelt-form, næsten som et liggende »V«.

23 varianter

Tager man alle motorvarianter og kobler med de tre forskellige gearkasser, så er der i alt 23 forskellige A4-modeller at vælge imellem. Fælles for motorerne er, at de naturligvis er blevet mindre forslugne, samtidig med at effekten er øget. Sådan går det ved hvert modelskift, og det er i sig selv ikke specielt imponerende, selv om bilfabrikkerne altid gerne vil fremhæve det.

Totalt set er forbruget sænket med 11 procent i gennemsnit over motorudvalget, der indeholder seks dieselmotorer og fire benzin-maskiner. Alle motorer har fået stop/start-teknik, og der spares også gennem et nyt sindrigt system, der sørger for, at motoren bliver hurtig varm og ikke skal nedkøles unødvendigt

Mere støjsvag

Mest bemærkelsesværdigt ved præsentationen var oplevelsen af dieselmotoren på 2,0 liter med 136 hestekræfter. Nye tekniske løsninger betyder endnu mindre støj, og gangkulturen er imponerende med et næsten totalt fravær af vibrationer.

Den samme strækning kørt i versionen med 177 hestekræfter efterlader indtrykket af den kraftigste som mere rå i lyden og knap så raffineret i gangkulturen.

Der kommer fire udgaver af den 2,0 liters diesel til Danmark. Den mest økonomiske version i modelrækken er Audi A4 2,0 TDI med 136 hk. Som sedan kører den 22,2 km/l ved blandet kørsel - det svarer til en CO2-emission på 117 g/km.

Derudover fås der tre andre firecylindrede dieselmotorer - med 120 hk, 143 hk og 177 hk.

Priserne blive stort set de samme som nu, ligsom standard på alle biler bliver et system, der overvåger, om man trænger til en pause, præcist som i konkurrenten fra egne rækker, VW Passat. Priserne på den nye Audi A4 starter på 411.000 kroner eller med Audi Privatleasing fra 4.250 kroner pr. måned.

Nu også med en finger

På danske biler er radiosystemet Concert også standard, og det omfatter blandt andet et 6,5-tommer farvedisplay. Standard er også tågelygter, og importøren arbejder på en business-pakke der tilføjer midterarmlæn, bluetooth, og varme i forsæderne.

I jagten på at spare brændstof har alle versioner fået stop/start og nyt styretøj af den elektromekaniske type, der ikke bidrager til forbruget, så længe hjulene peger ligeud.

Bag rattet opleves det nye A4-styretøj som meget let ved lav hastighed og det er dermed forskelligt i forhold til det »gamle« system, der havde mere tyngde ved parkeringsmanøvrer.

Interiøret ligner sig selv i A4 men kigger man grundigt efter, har en række knapper fået et diskret anstrøg af krom, og antallet af knapper til MMI-systemet er reduceret.

A4 kan fremover leveres med adaptiv cruise control, der fungerer mellem 30 og 200 km/t. Systemet indeholder også Audi Braking Guard der efter en række akustiske signaler bremser bilen. I området op til 30 km/t er systemet i stand til at generere fuld bremsning.

Bilen kan allerede nu ses hos de danske forhandlere.


Relaterede artikler

Ordet er dit