Tip os
  • 1/: Biler med automatisk nødbremse får bonuspoint fra Euro NCAP, hvis de som Volvo S40 også kan reagere på fodgængere.
    Foto: Volvo
  • 1/: Jo mere avanceret en automatisk linjevogter er, desto flere point belønner Euro NCAP med. Her ses systemet på Volvo S60.
    Foto: Volvo

Bil

Fodgænger-nødbremse er det nye i sikkerhedstest af biler

Nye Euro NCAP-krav belønner biler, der automatisk bremser for fodgængere
14. februar 2016, 19.00

sikkerhed Nye biler skal i højere grad tage hensyn til de bløde trafikanter. Fodgængersikkerhed tages nemlig med, når bilerne fra i år sikkerhedstestes hos Euro NCAP.

Her belønnes bilerne, hvis de har automatisk nødbremse, der selv bremser ned ved forhindringer i trafikken, og de får nu bonuspoint, hvis systemet også reagerer på fodgængere. Det er der kun få bilmodeller, der kan. En af dem er Volvo XC 90, som også spotter cyklister.


Skærpede krav smitter af

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM og dansk repræsentant i Euro NCAP, tror, at de nye krav vil få flere systemer på markedet. Det gælder også de såkaldte elektroniske linjevogterne, der reagerer, hvis du kører over midterstriben uden at blinke af. Her skelnes der mellem systemer, der blot advarer med for eksempel signaler og blink, og de mere avancerede, som rykker blidt i styretøjet eller holder bilen på sporet.

- Vi er meget tilfredse med de nye krav i FDM. Vi kan se, at hver gang, der er strammet op i Euro NCAP-kravene, har det resulteret i, at de biler, som er kommet på vejene, er blevet mere sikre. Det har betydet færre trafikdræbte, siger Søren W. Rasmussen.


Bedre børnetests

De nye 2016-krav betyder også en bedre test af børnesikkerheden. Tidligere testede man udelukkende børnesæder, men nu testes også påvirkningen af børn med sikkerhedssele. Samtidig er der større krav til bilfabrikkerne, der tidligere har måttet stille op med topmodellen til test, hvor det så trak fra i point, hvis noget af sikkerhedsudstyret ikke kunne fås på alle modeller i Europa.

Nu skal fabrikken levere en grundmodel til test. Hvis fabrikken også ønsker en topmodel til test, skal den selv betale. I dag betales de meget dyre Euro NCAP-crashtests af en række parter som bilistklubber, forsikringsselskaber og bilfabrikker i fællesskab. Samtidig gives der ikke længere ekstra point for biler, der har ESC-antiskrid, da det er standard på alle biler i dag.

Stadigt stigende krav betyder, at man som bilkøber skal være opmærksom på årgangen på den bil, man vil undersøge sikkerheden på.

Man kan nemlig ikke sammenligne Euro NCAP-stjerner på en årgang med en anden.


Ordet er dit